In
numarul din aprilie 2012 „Magazin istoric“ redescopera si publica
fragmente dintr-o cunoscuta scrisoare a lui Caragiale catre depresivul
eminescian Alexandru Vlahuta. Lamentatiilor prapastioase ale unui
Vlahuta pentru care, ca si pentru Eminescu, totul merge de râpa,
„ultimul ocupant fanariot“ neaderent la spiritul românesc (cf. N.
Davidescu), agentul dizolvant, coroziv, malefic si antinational I. L.
Caragiale le raspunde cu inteligenta, umor si bonomie, fara sa-si piarda
firea: „De ce sa ne facem spaima si inima rea degeaba? La noi nu e nici
mai multa, nici mai putina stricaciune decât in alte parti ale lumii.
Calitatile si defectele omenesti sunt pretutindeni aceleasi; oamenii
sunt peste tot oameni… Nu exista pe pamânt speta zoologica mai unitara
decât a regelui creatiunii!“ Lucid si resemnat cu nemarginit calm
filozofic asupra situatiunii, optimistul mântuit Caragiale il consoleaza
pe prapastiosul deprimist: „Niciun neam de oameni nu-i mai bun sau mai
rau, nici unul mai inteligent ori mai prost; unul e mai asa, altul mai
aminterea; dar, la urma urmelor, toti sunt la fel. Zi-le oameni si da-le
pace!“ Coborând intre ai lui, in „lumea care se joaca cu institutiile
progresiste fara a le fi patruns (inca) esenta“ (G. Calinescu), autorul
bâlciului desertaciunilor din „Scrisoarea pierduta“ l-ar mai putea
consilia pe depresivul Vlahuta amintindu-i retoric ca „Asa e ca pâna
acum nu stam nici bine, nici rau, adica nici asa, nici altminteri?“,
explicându-i cu inalta pedagogie comparatista unde ne aflam si cum stam:
„Asadar, sa nu ne mai facem inima rea si spaima, gândindu-ne ca lumea
româneasca ar fi mai stricata decât altele. Nu, hotarât; neamul acesta
nu e un neam stricat; e numai nefacut inca; nu e pân-acum dospit
cumsecade. E inca nelimpezit de mizeriile seculare sub care a mocnit cu
junghetura frânta; inca nu crede in dreptate; inca nu poate scoate din
sânu-i pe cine sa-i poata comanda; inca nu stie de cine sa asculte,
fiindca nu are deocamdata incredere in nimini“. Neam orfan, neamul
românesc asteapta sa fie infiat de cine-i poate comanda si sa asculte de
cine-i demn de a fi ascultat: un om de incredere, un om providential,
poate un „revolutionar de profesie“… In acest punct al scrisorii,
„amicul poporului“ pregateste pe nesimtite o terapie de soc de tip
anarhist: „N-a ajuns sa cumpaneasca bine ceea ce ar fi in stare sa poata
cu ceea ce i se pune impotriva si, astfel, inca nu intelege ca in mâna
lui ar sta sa-si indrepteze soarta si sa dispuna apoi pe de-ntregul de
ea pa cum e drept si pa cum are sa si fie odata“. „In fine“ – murmura
acest veritabil „instigator“ – “nu are inca destula indrazneala sa-si
rafuiasca socotelile cu „binevoitorii lui epitropi“. Dar, cu vremea,
trebuie sa vina si asta“. Insa pentru ca „asta“ (revolta) sa vina,
terapia de soc e musai sa treaca pe sub „teascul“ unui viitor Cioran:
„Eu cred inca“ –adauga „cinicul“ patriot – „ca fiecare popor, mai curând
sau mai târziu, trebuie sa treaca printr-un paroxism de ticalosie,
care-l incinge odata ca un pojar, de-i rascoleste tot sângele, in care –
daca nu-l da cumva in vro pustie de scarlatina – se ridica mai zdravan
si mai curat de cum a fost“. Si, din nou, plin de patriotic optimism:
„Sa se pearza neamul românesc! – Auzi dumneata!“ Ce trasaturi anume il
pot face pe urgisitul neam sa se destepte, dobândind constiinta de sine?
Mai inainte, sa observam in fuga ca autorul „Scrisorii pierdute“ nu da
textului sau o destinatie publica: isi ingroapa acest manifest anarhist
in spatiul privat al corespondentei. Cel ce pune in act continutul
anarhist al scrisorii este… Candiano Popescu, in „revolutia de la
Ploiesti“, in forma si cu efectele stiute. Mai departe, in epistola
catre nelinistitul depresiv Vlahuta, Caragiale scrie senin despre
virtutile nedospitului neam: „Românii sunt astazi un neam intreg de
peste zece milioane de suflete, având una si aceeasi limba (nu ca s-o
laudam noi), extraordinar de frumoasa si de… grea; având un mod de
gândire deosebit al lui, o comoara nepretuita de filosofie morala, de
umor si poezie cu atât mai originala avutie cu cât este un amestec de
mosteniri si de dobândiri antice, grecesti, slave, orientale si altele,
pecetluite toate cu netagaduita lui nobila pecetie romanica, latina,
care-l arata bun si netagaduit stapân al lor. Din aceasta stapânire
seculara a lui rezulta si puterea nebiruita de asimilare a acestui
popor, ce inca d-abia pe departe incepe a-si simti importanta in lumea
europeana. Si de aceea este asa greu de-nteles teama ce o au unii de
„instrainarea neamului românesc“, de „alterarea spiritului national“,
de… pierderea românismului!“ Constiinta „puterii neobisnuite de
asimilare“ este, in sirul de mai sus, principala bogatie neexploatata
inca, zacamântul cel mai bogat si eficient ce asteapta sa fie scos la
lumina de neamul românesc aflat la „intersectia“ Orientului cu
Occidentul. Când constiinta acestui fel de a fi va dobândi ratiune
suficienta vom fi scapat de blestemul ce ne paste de a „deveni“ mereu
niste „europeni de nicaieri“ copiind si imitând intruna, fara sa
asimilam nimic cu adevarat. Patriot impotriva patriotismului de parada,
Caragiale trebuie crezut când exclama fara pic de ironie ori sarcasm:
„Sa se piarza neamul românesc! Auzi dumneata… Dar intoarca-se Oltul si
Muresul de-a-ndaratele catre obârsia lor in creierii Muntilor Cicului,
neamul românesc, tot el, neam românesc va fi. Nu, hotarât; neamul acesta
nu e un neam stricat; e numai nefacut inca; nu e pân-acum dospit
cumsecade…“. Indefinita, durata dospirii si desteptarii mai lasa totusi loc sperantei.
autor: C. Stanescu (Revista Cultura)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu