Lansare de carte
Miercuri, 25 Aprilie 2012
, ora 18.00
Miercuri, 25 aprilie 2012, în cadrul celei de-a VIII-a ediții a Festivalului Internațional Shakespeare desfășurat la Craiova și București sub motto-ul: "Lumea-i un teatru, noi suntem actorii", Fundația "Camil Petrescu" - Revista Teatrul azi lansează volumul
Lansarea va avea loc la ora 18, în foaierul Teatrului Național "Marin Sorescu" din Craiova. Prezintă: Florica Ichim, Andreea Dumitru.
SHAKESPEARE - textul ca partitură de joc
de Ana Maria Narti
cu un cuvânt înainte de Andrei Șerban
Lansarea va avea loc la ora 18, în foaierul Teatrului Național "Marin Sorescu" din Craiova. Prezintă: Florica Ichim, Andreea Dumitru.
Lucrând în anii '60 la secretariatul literar al
Teatrului "Bulandra", la invitaţia directorului şi regizorului Liviu
Ciulei, Ana Maria Narti a avut şansa să colaboreze la începutul carierei
sale cu la fel de tânărul pe atunci Andrei Şerban, care urma să monteze
pe celebra scenă Iuliu Cezar de Shakespeare. A învăţat astfel să
descifreze textul teatral dincolo de analize literare, studii
sociologice, consideraţii filosofice ori speculaţii intelectuale, punând
pe primul plan prezenţa actorului viu. Textul clasic a devenit pentru
Ana Maria Narti şi colaboratorul său partitură de joc. Ce i se poate
oferi actorului ca impuls de joc? Unde poate actorul să găsească gândul
viu, greu de emoţii, şi experienţa fizică în stare să dea energie
personajului? Iată întrebările care îi preocupă pe profesioniştii scenei
şi nu pe cei ai scrisului.
Pornind de la această experienţă, dezvoltată apoi
preţ de o viaţă împlinită în slujba teatrului, Ana Maria Narti nu
prezintă o culegere de reţete pentru spectacole pe texte shakespeariene.
Dimpotrivă, crede că fiecare text shakespearian este un univers viu,
care creşte de la lectură la lectură şi se modifică de la cititor la
cititor. Ceea ce propune ca demers activ este analiza orientată spre
scenă, cea care caută cuvântul rostit, vocea vie, mişcarea reală,
comunicarea de la trup la trup; ea este menită să redescopere concretul
în text. Pe deplin conştientă de bogăţia şi întinderea teatrului
dramaturgului elisabetan şi de limitele cercetării îndeplinite, autoarea
propune cititorului să ia parte la o căutare de fapt fără sfârşit: cea a
cheilor jocului shakespearian. Sunt citate, în această pasionantă
analiză, piesele cele mai cunoscute ale marelui dramaturg şi câteva pe
nedrept căzute într-un con de umbră, dar şi celebre montări, intepretări
scenice, de la Stanislavski, Brecht, Grotowski şi Peter Brook la Ingmar
Bergman şi Andrei Şerban.
În această abordare a operei shakespeariene -
dinspre practica artei teatrale şi nu dinspre studiul filologic - constă
nu doar originalitatea cărţii în peisajul editorial românesc, ci şi
pariul câştigat de autoare. Dacă e adevărat că, în ultimii ani, graţie
unei noi generaţii de cercetători, Shakespeare a fost retradus şi
aprofundat în limba română, Shakespeare - textul ca partitură de joc de
Ana Maria Narti este, cu siguranţă, o apariţie inedită, cu atât mai
oportună, în seria contribuţiilor autohtone dedicate dramaturgului.
Ana Maria Narti a
semnat, în anii '60, cronică de teatru şi de film pentru Contemporanul
şi pentru revista Teatrul ("cea mai mare parte din timp, pe post de
colaboratoare externă, întrucât eram privită ca o disidentă
primejdioasă", așa cum mărturiseşte ea însăşi în Biografia lui Andrei
Şerban apărută la Polirom, în 2006). S-a numărat printre primii
jurnalişti care au consemnat apariţia promiţătoare pe scena teatrală
bucureşteană a studentului debutant Andrei Şerban. A colaborat cu
acesta, pregătind analizele de text în vederea spectacolelor. Din
România până în Finlanda şi din Franţa până în SUA, colaborarea lor a
dat naştere unor experimente teatrale diverse. În 1970, a cerut azil
politic în Suedia, specializându-se treptat în comentariul politic. A
semnat, timp de peste douăzeci de ani, o rubrică în pagina editorială a
celui mai mare cotidian suedez, Dagens Nyheter. A publicat şase cărţi în
suedeză. Începând cu anul 1999, a fost membră a Parlamentului suedez,
din partea Partidului Liberal.
Ana Maria Narti este autoarea volumelor Medeea lui
Andrei Şerban (2007) şi Fiare, îngeri şi martiri. Însemnări despre
seducţia totalitară (2010), ambele publicate de Fundaţia Culturală
"Camil Petrescu".
Noul său volum apare în seria "Eseuri, cronici,
însemnări teatrale", care, începând din anul 2005, pune în pagină
contribuţii teoretice şi publicistica celor mai reprezentativi creatori
de teatru români, eseurile, cronicile şi analizele criticilor noştri,
apărute în reviste de specialitate şi cotidiene, oferind, astfel, o
imagine panoramică asupra mişcării teatrale românești și străine din
diferite perioade.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu