În această primăvară a anului 2012, au trecut la cele veşnice
doi maeştri ai artelor vizuale din România, a căror biografie s-a
suprapus parţial cu fenomenul artistic autohton contemporan: sculptorul Paul Vasilescu şi pictorulRomul Nuţiu.
Creaţia lor a determinat o sumă de coordonate şi repere viabile pentru
generaţii de artişti şi pentru publicul iubitor de artă. Rîndurile de
faţă se doresc a fi un omagiu în cheie neconvenţională, prin care dorim
să punctăm mai degrabă starea de graţie trăită în actul receptării unor
opere desăvîrşite decît durerea pierderii celor cărora le-o datorăm.
Confluenţa dintre limbajul poetic şi cel vizual, sub egida atitudinii
care determină ambele laturi de dezvoltare, a reprezentat un model de
extindere a limitelor creatoare pentru toţi cei care au avut
sensibilitatea şi deschiderea de a recepţiona mesajul transmis de către
marele artist. Instalaţiile sale se constituie într-o veritabilă
piramidă a memoriei, pe care noi, cei rămaşi, o vom purta în continuare
în suflet.
Gîndurile noastre sînt îndreptate, în aceste momente triste, spre aforismul lui Hippocrate, Ho bios brakhys, hê de tekhnê makrê, adoptat în cultura europeană prin traducerea latină Ars longa, vita brevis (est). Da, arta transcende viaţa, iar cel care şi-a pus sufletul şi energia în slujba acesteia va supravieţui prin mesajul pe care l-a integrat în creaţia sa. Aducînd în discuţie creaţia, ne referim exclusiv la acordul cu frumuseţea şi inefabilul.
autor: Mihai Plămădeală
Dincolo de recunoaşterea oficială, de premii şi de comenzi publice,
Paul Vasilescu a contribuit substanţial la recîştigarea demnităţii
figurativului. Desprinderea de canonul clasic, disocierea de realism şi
accentuarea atitudinii personajelor sale sau a ipostazei definitorii a
obiectelor au adus în sculptura noastră o infuzie de prospeţime,
generată de includerea viziunii subiective în materializarea
artefactului. Relaţiile dintre figurativ şi abstract, realism şi
alegoric sau convenţie şi inovaţie recomandă un artist care a refuzat
constant manierismul, preferînd să rişte, păşind în zona unor frontiere
pe care nu le-a sfidat totuşi niciodată. Căutările artistice şi
soluţiile aparţin subtilului şi moderaţiei. Este vorba despre un simţ al
măsurii, tradus în proporţii, dar şi în relaţia materialului cu forma
pe care o poartă şi o dezvăluie.
Avem de-a face cu un grad aparte de „conştiinţă“ a materiei care
participă la reprezentarea unor lucrări niciodată subordonate temei pe
care o (re)prezintă. Semnatarul remarcă faptul că lucrările maestrului
aparţin firescului. Fără nici un pic de aroganţă artistică, tematică ori
stilistică, personajele sale acceptă cu serenitate timpul, pe care nu
îl sfidează şi nici nu îl înfruntă. Mai mult chiar, noile vremuri sînt
„adoptate“, de exemplu, de (statuile lui) Alexandru Ioan Cuza, Petru
Muşat sau Nichita Stănescu. Reprezentările lor nu aduc în spaţiul public
un trecut al cărţilor de istorie, ci girează prin durabilitatea
materialului şi viaţa formelor pe care le îmbracă acesta, o istorie vie
şi neîntreruptă. Conchidem prin faptul că lucrările lui Paul Vasilescu
îşi au o biografie şi identitate autonome faţă de temporal şi
conjunctural, fiind realizate, dincolo de procedeele tehnice specifice,
cu suflet(ul).
Expresionismul abstract românesc îşi află un important stabiliment
în opera lui Romul Nuţiu. După ce mult prea marele realism socialist, cu
ale sale picioare de lut, a făcut ravagii în arta ţării noastre pînă
spre finalul anilor ’60, continuarea tradiţiilor artistice interbelice
de acolo de unde „îngheţaseră“ în anii războiului a fost deopotrivă o
mişcare logică şi salutară. Recuperarea nu s-a făcut însă de la sine;
datorăm alinierea cu tendinţele postbelice la care ne referim unor
artişti care au acţionat cu profesionalism şi în deplină cunoştinţă de
cauză în acest sens.
Romul Nuţiu a fost, este şi va fi parte a manifestărilor româneşti
de avangardă (ne referim, în acest context, la avangarda artistică, nu
la cea istorică). Poziţia sa constantă şi coerentă faţă de abstract,
apetenţa pentru experiment şi tendinţa de ieşire în tridimensional au
determinat o axă de dezvoltare pentru cîteva generaţii bune de artişti.
Abolirea naraţiunii, mutarea centrului de interes asupra unor aspecte
care nu aparţin în mod intrinsec artefactului, infuzia de acţionism în
discursul artistic şi, mai presus de toate acestea, aducerea discursului
pe poziţia optimă în relaţie cu obiectul artei, iată cîteva dintre
realizările maestrului, dincolo de creaţia sa „vizibilă şi palpabilă“.
Gîndurile noastre sînt îndreptate, în aceste momente triste, spre aforismul lui Hippocrate, Ho bios brakhys, hê de tekhnê makrê, adoptat în cultura europeană prin traducerea latină Ars longa, vita brevis (est). Da, arta transcende viaţa, iar cel care şi-a pus sufletul şi energia în slujba acesteia va supravieţui prin mesajul pe care l-a integrat în creaţia sa. Aducînd în discuţie creaţia, ne referim exclusiv la acordul cu frumuseţea şi inefabilul.
autor: Mihai Plămădeală
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu